Apa yang saya suka?




Related imageAssalamualaikum semua!                                                                                                                                                                                                                                                                                            Hari ini saya akan kongsikan kepada anda semua tenang satu benda yang saya suka. 


       Benda yang saya suka ialah buku. Tapi ia bukanlah bermaksud yang saya sukakan semua jenis buku termasuk kamus dewan. Saya hanya sukakan buku novel dan komik sahaja. Sebab mengapa saya suka buku mestilah kerana saya suka membaca. Rasanya saya tak pernah dengar lagi yang ada orang sukakan buku tetapi tidak suka membaca.

     Mungkin kebanyakan orang diluar sana merasakan yang membaca buku ini membosankan. Terutamanya novel kerana biasanya novel tidak bergambar. Tapi komik mungkin boleh diterima ramai kerana ia bergambar dan kebanyakan komik boleh menghiburkan hati pembaca.

      Tapi, tapi, keretapi, bagi saya membaca tidak membosankan walaupun membaca novel. Apabila saya membaca novel, terutamanya jikalau novel yang dibaca itu telah diadaptasikan menjadi drama yang disiarkan di televisyen. Saya tidak suka jikalau saya membaca buku dan menonton drama yang telah diadaptasikan berdasarkan cerita yang sama. Sekiranya saya diberi pilihan diantara keduanya, saya akan memilih untuk membaca buku.

Related image
nampak macam orang tengah berangan tak? hehehe...
   
      Mengapa, mengapa dan mengapa? Ini kerana dengan membaca saya dapat berimaginasi sendiri bagaimana rupa watak utama yang diceritakan didalam buku itu. Baru seronok...

     Tetapi mungkin bagi kebanyakan remaja seperti saya diluar sana tidak sukakan novel jenis yang macam saya ceritakan diatas tadi. Jadi saya boleh cadangkan anda membaca buku terbitan Blinkbook dan PTS ( penulis tunas super).

Image result for buku blink book ain maisarah koleksi ustazah sentapImage result for buku blink book ain maisarah siri bijak belajarImage result for buku penulis tunas super
   
      Buku terbitan PTS sangat sesuai untuk remaja. Ini kerana buku-buku yang ditulis juga ditulis oleh remaja yang berumur 12 tahun dan keatas. Malah ada juga penulis cilik yang berbakat yang berumur 11 tahun telah berjaya menerbitkan karya mereka.

     Dengan membaca buku, saya dapat meningkatkan subjek bahasa melayu saya. Selain itu saya juga dapat menambah ilmu pengetahuan yang banyak berdasarkan buku-buku yang saya baca. Jadi, anda semua pun boleh membaca buku untuk menambah pengetahuan.

     Itu sahaja yang saya boleh kongsikan kali ini. Semoga anda semua terhibur membaca blog saya ini. Kita berjumpa lagi di halaman blog seterusnya! Bye assalamualaikum.

Comments

Popular Posts